Ik overweeg een verzwaringsdeken aan te schaffen voor mijn dochter van 12 jaar. Ze heeft vaak last van prikkelverwerking en onrustige benen voor het slapengaan. Ze weegt ongeveer 45 tot 50 kg, dus een volwassen gewicht is absoluut te zwaar voor haar. Ik zoek een eenpersoonsdeken (140x200 cm) die een subtiele, ontspannende druk geeft zonder de bewegingsvrijheid in bed te beperken. Zijn er ouders in deze community die ervaring hebben met een lichter formaat en kunnen vertellen of dit helpt bij het sneller verwerken van dagelijkse prikkels?
Wat herkenbaar! Mijn dochter had precies dezelfde klachten met prikkelverwerking en onrust voor het slapen. Wij hebben toen gekozen voor een Verzwaringsdeken 6 killo op haar eenpersoonsbed van 140x200 cm, en dat bleek echt een schot in de roos. De druk is erg subtiel en voelt aan als een zachte, geruststellende omhelzing. Het helpt haar fysiek te ontspannen zonder dat ze het gevoel krijgt vast te zitten onder de deken. Haar benen worden er rustig van en ze slaapt nu veel sneller en ontspannen door!
Een gewicht van 6 kg verdeeld over een standaard eenpersoons oppervlakte van 140x200 cm biedt een ideale balans voor kinderen en tieners in de gewichtsklasse van 45 tot 55 kg. Diepe drukstimulatie helpt bij het verlagen van de cortisolspiegel en stimuleert het parasympathische zenuwstelsel, wat essentieel is bij gevoeligheid voor sensorische prikkels. Duurzame stiknaden en een gelijkmatige compartimentering van de vulling zorgen ervoor dat de druk constant blijft. Dit maakt een 6 kg deken een uiterst effectieve, niet-medische rustgever.